De basis van elke kredietrelatie tussen partijen is een overeenkomst met vaak grote belangen en consequenties. In iedere fase van de totstandkoming van die kredietrelatie is het cruciaal om de juiste vragen te stellen over betrokken personen, entiteiten en bevoegdheden:
-
Wat is de aard en de waarde van deze klantrelatie?
-
Met wie doe ik eigenlijk zaken?
-
Welke wet- en regelgeving dienen we in acht te nemen? Denk bijvoorbeeld aan de WWFT en het uitvoeren van een KYC check.
-
Welke voorwaarden zijn precies op welke (deel-) overeenkomst van toepassing?
-
Zijn de risico’s van wanbetaling wel goed afgedekt?
-
Zijn de contractanten ook echt de rechtsgeldige vertegenwoordigers met de benodigde tekenbevoegdheden?
Wij zien dat het bij veel organisaties ontbreekt aan een gedisciplineerde en vooral integrale aanpak. Niet uit onwil of onkunde, maar wel vaak met (te veel) oog voor het in stand houden van de commerciële relatie en de afhankelijke positie als leverancier.
De basis van elke kredietrelatie tussen partijen is een overeenkomst met vaak grote belangen en consequenties. In iedere fase van de totstandkoming van die kredietrelatie is het cruciaal om de juiste vragen te stellen over betrokken personen, entiteiten en bevoegdheden:
-
Wat is de aard en de waarde van deze klantrelatie?
-
Met wie doe ik eigenlijk zaken?
-
Welke wet- en regelgeving dienen we in acht te nemen? Denk bijvoorbeeld aan de WWFT en het uitvoeren van een KYC check.
-
Welke voorwaarden zijn precies op welke (deel-) overeenkomst van toepassing?
-
Zijn de risico’s van wanbetaling wel goed afgedekt?
-
Zijn de contractanten ook echt de rechtsgeldige vertegenwoordigers met de benodigde tekenbevoegdheden?
Wij zien dat het bij veel organisaties ontbreekt aan een gedisciplineerde en vooral integrale aanpak. Niet uit onwil of onkunde, maar wel vaak met (te veel) oog voor het in stand houden van de commerciële relatie en de afhankelijke positie als leverancier.
De basis van elke kredietrelatie tussen partijen is een overeenkomst met vaak grote belangen en consequenties. In iedere fase van de totstandkoming van die kredietrelatie is het cruciaal om de juiste vragen te stellen over betrokken personen, entiteiten en bevoegdheden:
-
Wat is de aard en de waarde van deze klantrelatie?
-
Met wie doe ik eigenlijk zaken?
-
Welke wet- en regelgeving dienen we in acht te nemen? Denk bijvoorbeeld aan de WWFT en het uitvoeren van een KYC check.
-
Welke voorwaarden zijn precies op welke (deel-) overeenkomst van toepassing?
-
Zijn de risico’s van wanbetaling wel goed afgedekt?
-
Zijn de contractanten ook echt de rechtsgeldige vertegenwoordigers met de benodigde tekenbevoegdheden?
Wij zien dat het bij veel organisaties ontbreekt aan een gedisciplineerde en vooral integrale aanpak. Niet uit onwil of onkunde, maar wel vaak met (te veel) oog voor het in stand houden van de commerciële relatie en de afhankelijke positie als leverancier.
RISK & VALUE BASED
CREDITMANAGEMENT
Wat weet u van de motieven van de debiteuren van wie de betalingen uitblijven? Willen uw klanten niet betalen, of kunnen ze niet betalen? Creditmanagement is meestal gebaseerd op de best beschikbare informatie, het betalingsgedrag van de klant en de omvang van de klant. Het betalingsgedrag van de klant is uit te drukken in Days Sales Outstanding (DSO) of Days Past Due (DPD). Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen klanten die kunnen betalen en klanten die niet willen betalen. Met de omvang van de klant wordt gerefereerd aan het totaal openstaande factuurbedrag van de klant. Dit kan één grote factuur zijn, maar ook een aantal kleinere facturen.
EEN GEDEGEN RISICOANALYSE
IS IN ALLE GEVALLEN NOODZAKELIJK
Zijn de administratieve processen aan uw kant op orde, in welke mate is de klantportefeuille op orde? Is kennis vooral aanwezig bij de contactpersonen in het proces of heeft u controle op basis van gekwalificeerde bronnen en vastgelegde procedures en documenten? In het model van ‘’Value Based’’ creditmanagement zijn de aspecten van ‘’Risk-‘’ en ‘’Time Based’’ creditmanagement geïntegreerd. Dit in combinatie met de (geborgde) kennis van de klant zorgt voor inzicht in uw creditmanagement processen. Onderdeel zijn verschillende factoren zoals ouderdom van een factuur, concentratie risico, (controle op) de uitvoering van de interne processen en externe omstandigheden.
Wat in alle gevallen nodig is: een gedegen risicoanalyse op de verschillende onderdelen zoals: branchekennis, concentration risks, ouderdom van de debiteurenportefeuille, KvK mutaties, insolventie historie, betrokkenheid van bestuurders bij eerdere initiatieven en zicht op het eigen vermogen van ondernemingen.
Axen begeleidt u bij het kwalificeren en kwantificeren van alle factoren die het risicoprofiel van samenwerkende partners (leverancier en klant) bepalen.
Neem voor meer informatie direct contact op met Eline van Oosterwijk - Arkes of Rien Braakman