De basis van elke kredietrelatie tussen partijen is een overeenkomst met vaak grote belangen en consequenties. In iedere fase van de totstandkoming van die kredietrelatie is het cruciaal om de juiste vragen te stellen over betrokken personen, entiteiten en bevoegdheden:
-
Wat is de aard en de waarde van deze klantrelatie?
-
Met wie doe ik eigenlijk zaken?
-
Welke wet- en regelgeving dienen we in acht te nemen? Denk bijvoorbeeld aan de WWFT en het uitvoeren van een KYC check.
-
Welke voorwaarden zijn precies op welke (deel-) overeenkomst van toepassing?
-
Zijn de risico’s van wanbetaling wel goed afgedekt?
-
Zijn de contractanten ook echt de rechtsgeldige vertegenwoordigers met de benodigde tekenbevoegdheden?
Wij zien dat het bij veel organisaties ontbreekt aan een gedisciplineerde en vooral integrale aanpak. Niet uit onwil of onkunde, maar wel vaak met (te veel) oog voor het in stand houden van de commerciële relatie en de afhankelijke positie als leverancier.
De basis van elke kredietrelatie tussen partijen is een overeenkomst met vaak grote belangen en consequenties. In iedere fase van de totstandkoming van die kredietrelatie is het cruciaal om de juiste vragen te stellen over betrokken personen, entiteiten en bevoegdheden:
-
Wat is de aard en de waarde van deze klantrelatie?
-
Met wie doe ik eigenlijk zaken?
-
Welke wet- en regelgeving dienen we in acht te nemen? Denk bijvoorbeeld aan de WWFT en het uitvoeren van een KYC check.
-
Welke voorwaarden zijn precies op welke (deel-) overeenkomst van toepassing?
-
Zijn de risico’s van wanbetaling wel goed afgedekt?
-
Zijn de contractanten ook echt de rechtsgeldige vertegenwoordigers met de benodigde tekenbevoegdheden?
Wij zien dat het bij veel organisaties ontbreekt aan een gedisciplineerde en vooral integrale aanpak. Niet uit onwil of onkunde, maar wel vaak met (te veel) oog voor het in stand houden van de commerciële relatie en de afhankelijke positie als leverancier.
De basis van elke kredietrelatie tussen partijen is een overeenkomst met vaak grote belangen en consequenties. In iedere fase van de totstandkoming van die kredietrelatie is het cruciaal om de juiste vragen te stellen over betrokken personen, entiteiten en bevoegdheden:
-
Wat is de aard en de waarde van deze klantrelatie?
-
Met wie doe ik eigenlijk zaken?
-
Welke wet- en regelgeving dienen we in acht te nemen? Denk bijvoorbeeld aan de WWFT en het uitvoeren van een KYC check.
-
Welke voorwaarden zijn precies op welke (deel-) overeenkomst van toepassing?
-
Zijn de risico’s van wanbetaling wel goed afgedekt?
-
Zijn de contractanten ook echt de rechtsgeldige vertegenwoordigers met de benodigde tekenbevoegdheden?
Wij zien dat het bij veel organisaties ontbreekt aan een gedisciplineerde en vooral integrale aanpak. Niet uit onwil of onkunde, maar wel vaak met (te veel) oog voor het in stand houden van de commerciële relatie en de afhankelijke positie als leverancier.
ORDER 2
CASH
Het Order to Cash (O2C) proces speelt een cruciale rol in de relatie van een organisatie met haar klanten. In iedere fase van de totstandkoming van de kredietrelatie is het cruciaal om de juiste vragen te stellen over betrokken personen, entiteiten en bevoegdheden. Met wie doe ik eigenlijk zaken? Zijn de contractanten ook echt de rechtsgeldige vertegenwoordigers met de benodigde tekenbevoegdheden? Welke voorwaarden zijn precies op welke (deel-)overeenkomst van toepassing? Zijn de risico’s van wanbetaling wel goed afgedekt? Ook de dwingender regels van de wetgever dien je in acht te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de WWFT (wet ter voorkoming witwassen en financiering terrorisme) en het uitvoeren van een KYC (Know Your Customer) check.
'EENMALIGE KOSTEN,
STRUCTURELE OPLOSSINGEN'
Technologie is in het O2C proces essentieel. Automatisering van uw bedrijfsprocessen zorgt voor nauwkeurige, realtime informatie. Het is belangrijk dat elke fase van het O2C proces goed en zorgvuldig wordt doorlopen. Hoewel het proces misschien eenvoudig lijkt luistert dit erg nauw. Wanneer er in één fase in het proces iets misgaat, kan dit zorgen voor een verstoring van de gehele cyclus. Er zijn een hoop bedrijfsprocessen gemoeid bij het O2C proces, vaak ook nog verdeeld over verschillende afdelingen. Het is belangrijk dat het hele proces duidelijk, eenduidig en goed controleerbaar is. Met een goed ingerichte O2C cyclus kan de DSO (Days Sales Outstanding) structureel worden verlaagd. Optimalisatie van het O2C proces leidt uiteindelijk tot meer werkkapitaal, minder knelpunten en een hogere klanttevredenheid.
Wij zien dat het bij veel organisaties ontbreekt aan een gedisciplineerde en vooral integrale aanpak. Niet uit onwil of onkunde, maar wel vaak met (te veel) oog voor het in stand houden van de commerciële relatie en de afhankelijke positie als leverancier.
Axen brengt de O2C processen voor u in kaart en zorgt door optimalisatie van het volledige O2C proces voor structurele oplossingen.
Neem voor meer informatie direct contact op met Eline van Oosterwijk - Arkes of Rien Braakman